KÜLTÜR

Çemişgezek birçok kültürü içinde barındırmış ve bu kültürlerden etkilenerek günümüze değingelmiştir. Kendine özgü gelenekleri, yemekleri, düğün adetleri, manileri,ninnileri,duaları, bedduaları, deyimleri,hikayeleri, bilmeceleri vesöylenceleri ile ilgi çekici özelliklere sahiptir.

Kültür insanın toplumsal yaşamının her alanındaki kendisini ve kendisinin olanın (veya olduğunu sandığını) ifadesidir;çünkü kültür,insanın kendi yaşamını, geçmişten gelen tecrübeler ve birikimlerle ve kendinin yarattıklarıyla nasıl ürettiğini anlatır. İnsan kendini nasıl üretiyorsa, bu üretme yolu onun kültürüdür. Bununanlamı tek ve yeknesak bir kültürün (örneğin Amerikan,Türk veya Alman kültürünün) olduğu değildir. Kültür,oluş yerinin ve yapılış biçiminin özelliklerine göre, siyasal, ekonomik, sosyal,eğlence, dinlenme, aristokrat,işçi sınıfı, gençlik, müzik, sanat, aile, köy, kent, başkaldırı, boyunsunu,arkadaşlık, dostluk, çevre ve teknolojik kültür gibi gruplara ayrılabilir. Anadolu tek yeknesak bir kültürün değil,tarihler boyu vegünümüzde,birbirinden belli farklılıklar gösteren kültürlere sahiptir. Bu farklılık, insanların bellli zamanlarda ve belli koşullarda kendi varlıklarını üretmede "yaşamlarını yapış yolları"farkıdır.Kültür,dolayısıyla,belli bir topluluğun belli zaman ve koşullarda üretim biçimindeki sosyal kişiliğidir. (...)

Kültür belli bir yaşam biçimini anlattığında, bu yaşam biçimini yaşayanlar,kendilerinden farklı biçimde yaşayanlara farklı biçimde yaklaşmışlardır. Bu yaklaşımlardan önde gelenlerden ikişi gıpta etme ve özenme, diğeri ise,küçümsemedir.Kentlinin köylüyü küçümsemesini, Amerikan pop müziği hayranınınTürk müziğinin belli birbiçimini maganda kültürü olarak nitelemesini buna örnekolarak verebiliriz. Kültürün bir başkasını "kültürsüz" olarakküçümsemesi, o kültürün hem kendini üstün görmesi hem de "kültürsüz"olarak nitelediğine karşı kendini korumasını anlatır. (...)

Kültürün üstünlüğü, kültürsüzlük ve kültürün bayağılığı gibi nitelemeler, yaşambiçimleri arasındaki mücadele ve iletişim tarzını anlatır.Tutucuların veelitistlerin kitle ve popüler kültürü aşağılamaları ve bu kültürün"işgaline" karşı "yüksek" ve "kaliteli" kültürükoruma çabaları bundandır. (...)

Egemen güçler sadece kendi siyasal,ekonomik ve sosyal tarihlerini yazmazlar, aynızamanda egemenlik altındakilerin tarihini de yazarlar. Böylece, egemeninyazdığı tarih insanın (örneğin Türkiye'nin,Fransa'nın Amerika'nın) tarihi,kültürü, geçmişi yapılır. Bu yazışta, halkın popüleri, egemenin çıkarına göreyeniden anlamlandırılır. (...)

Egemenlik ve mücadele, kazanılınca veya kaybedilince biten bir karaktere sahip değildir;Kazanma ve kaybetme her an için yeniden kazanılmalı ve kaybedilmelidir.Egemenliğin kültürel ve diğer baskı mekanizmaları kesintisiz olarak kazandığınıkorumak zorundadır. Kültürel alan, popüler kültür dahil, egemenlik ve mücadelealanı olarak biçilenmiştir. Popüler kültürde günümüzdeki durum, bu mücadeleninbelli koşullardaki dinamik durumunu anlatır. (...)